יום שבת, 23 ביולי 2016

למה לא לטוס אל על

הכי בבית בעולם- וזה לא בהכרח דבר טוב
למה לא לטוס אל-על, גרסת העורך

לפני כמה ימים שבתי מטיול בארצות הברית (חודש שלם של הנאה). מכיוון שטסתי עם אשתי (שמעדיפה טייסים של חיל האוויר), ומכיוון שלאורך השנים טסתי לארצות הברית רק עם חברת אל-על, בחרנו גם הפעם לטוס עם החברה הלאומית. בניגוד לשנים קודמות- הפעם זה כבר היה מוגזם!


כדי לפשט את הביקורת, חילקתי את הפוסט לכמה חלקים- מחיר, שירות, נוחות, ובידור אוכל וסיכום. חשוב להדגיש כי אינני עובד בעבור חברה מתחרה והפוסט נכתב בצורה האובייקטיבית ביותר.

מחיר- 3.5 מתוך 5
אין זה סוד שחברת אל על אינה חברת התעופה הזולה ביותר אשר תטיס אתכם ליעדכם. שיקולים כגון- הביטחון מעל הכל, הטייסים הם של חייל האוויר או הדיילים מדברים עברית, מאפשרים לאל על (לדעתי) להמשיך ולגבות מחיר גבוה יותר מחלק מהמתחרים.
כאשר נכנסים לאתר אקספדיה לדוגמה, ומזינים תאריך (אנחנו בחרנו טיסה מתל אביב ללוס אנג'לס, וחזור, בין התאריכים 4 באפריל ועד 9 במאי 2017) מקבלים את התוצאות הבאות:
  • אל-על: 1,163 דולר (ללא עצירות).
  • KLM: עצירות בהלוך (שעה) ובחזור (9 שעות) 802 דולר.
  • בריטיש איירווייס: עצירות בהלוך (שעה וחצי) ובחזור (6 וחצי) 881 דולר.
מדובר כמובן רק בחיפוש קצר מאוד ללא בחינה מעמיקה של המחירים לעומקם. חשוב לציין כי כאשר אני חיפשתי כרטיס לטיסתי האחרונה לארה"ב (בין התאריכים 19.06.2016 ועד 19.07.2016- סגרתי חודשים רבים לפני), מצאתי כרטיסים זולים יותר בחברות כגון לופטהנזה.

שירות- 1.5 מתוך 5
אין זה סוד ש"הישראלי המכוער" תקף את דיילות ודיילי אל על לא פעם- ועל כך פורסם רבות. אך כעט, ברצוני להתמקד דווקא בדיילים עצמם- אותם הדיילים אשר אמורים לספק את אותו השירות האיכותי מהפרסומת.
כפי שכתבתי לעיל, טסתי לארה"ב למשך חודש ימים. הטיסה הלוך (תל אביב-ניו יורק) עברה עליי בשינה כאשר גם לארוחות לא קמתי. בטיסה חזור (לוס אנג'לס-תל אביב)- כמעט ולא ישנתי. כבר בעת העלייה למטוס נתקלתי בצוות דיילים חסרי חיוך. לאחר שהתיישבתי במקומי, והחלה הטיסה, עברו הדיילים לחלק כוס שתייה קלה (הפעם היחידה שחילקו שתייה קלה, שאינה מים, במשך 14 שעות טיסה). לאחר זמן מה החלה חלוקת הארוחות. על אוכל במטוס (במחלקת תיירים) אין מה להרחיב. האוכל בינוני, מוגש בחמגשיות ונראה לא טוב. מה שהרתיח אותי יותר מהכל היה דווקא הלחם. אני מבין שמדובר במחלקת תיירים, אני מבין ששילמנו פחות ממחלקת עסקים- אך למה לקבל לחם יבש? מביש!
תקרית נוספת עם צוות הדיילים החביב (אותו ראיתי מסתובב במטוס, אולי, 5 פעמים לאורך כל הטיסה) הייתה בעת הארוחה השניה. הדיילת החביבה, אשר פנתה לסובבים בחוסר סבלנות עוד מתחילת הטיסה, החלטה להתבדח על חשבון הנוסעים. יוסבר- בארוחה השניה ("ארוחת בוקר") ניתן היה לבחון בין חמגשית פירות לבין חמגשית חביתה. לשאלת אחד הנוסעים "מה זאת אומרת פירות" (השאלה נשאלה בעדינות ובנימוס), ענתה הדיילת :"אתה יודע, הדברים האלו שגודלים על עצים..." ללא חיוך.
השירות היה מתחת לכל ביקורת, הדיילים עייפים (אני רוצה לחשוב שמדובר בעומס אשר מוטל עליהם ולא בעובדה קיימת ללא סיבה) וחסרי סבלנות וגם בעמדות הקבלה (צ'ק אין)- חבר הצוות אשר קיבל את פני לא היה אדיב (בלשון המעטה). במדד השירות- אל על נכשלה קשות!


נוחות ובידור- 1 מתוך 5
נוחות המושבים הייתה סבירה  לכל היותר (לא אתלונן שכן בחברות רבות נוחות הכיסאות פחותה). מה שהרתיח אותי בהחלט (הן בטיסה הלוך והן בטיסה חזור) הייתה מערכת הבידור. בשני המטוסים בהם טסתי (הן לניו יורק והן בחזור מלוס אנג'לס), מערכות הבידור היו ישנות מאוד, המסכים קטנים עד כדי גיחוך והסרטים- אוי הסרטים... מבלי להתחשב בעובדה שלקוחותיה טסים שעות מרובות, בחרה אל על שלא לשדרג את מערכות הבידור וכך, הסרטים חוזרים בלופ מתמשך (כל ערוץ סרט אחר). החוויה הייתה מזעזעת. 
אילו חשבתי שהמוזיקה תשפר את הרגשתי- טעיתי. מנעד האפשרויות מצומצם, האיכות בינונית ובכללי- עדיף לישון. במדד הנוחות והבידור אל על נכשלת כישלון חרוץ! 
למען ההגינות ראוי לציין כי בטיסתי לתאילנד לפני כמה שנים "קיבלתי" מטוס בו מערכת הבידור הייתה דיי משודרגת. כנראה שהמטוס הזה היום מתחבא לו (או שמשמש לקו זה בלבד). המלצה שלי- אם כבר בחרתם אל על- תביאו ספר טוב, לפטופ או כדור שינה.
לשם השווה ראוי לציין את חברת אמריקן איירליינס. בטיסתי ממיאמי ללוס אנג'לס (טיסת פנים!) הופתעתי לעלות למטוס חדיש, בעל מערכת בידור חדשנית (כולל תפריט בעברית!), בה ניתן לבחור סרטים ללא הצורך להמתין ללופ הבא, ישנן סדרות רבות, מוזיקה לפי אלבומים, מסך יחסית גדול, משחקים, חיבור לטעינת פלאפון ומחשב ועוד. לאל על יש מה ללמוד.
עוד ראוי לציין כי בטיסתי חזור שאלתי את הבודק הביטחוני למה מערכות הבידור כל כך ישנות. מתשובתו הבנתי כי ישנם מטוסים אותם אל על שדרגה, וישנם כאלו שלא. אני, לצערי, "נפלתי" על שניים שלא! למען ההגינות ראוי לציין כי לדברי איש הביטחון, רכשה אל על מטוסים חדשים אשר ייכנסו לשימוש החל משנת 2017 (לא אומת).

אוכל- 3.5 מתוך 5
על אוכל מטוסים אין מה להרחיב. בשתי הטיסות אל על סיפקה שתי ארוחות חמות (בטיסה חזור מלוס אנג'לס לתל אביב אף סופקו סנדוויצ'ים של טונה וסלט ביצים בין הארוחות). אני בחרתי ספגטי בולונז ואישתי עוף. שתי המנות היו אכילות וסבירות. לארוחת בוקר בחרנו חביתה- שוב, סביר ואכיל.
מה שהרתיח אותנו יותר מהכל היה הלחם. למרות ששילמנו אלפי שקלים כדי "לזכות" לטוס עם החברה הלאומית, קיבלנו לחם יבש. כן כן- יבש. וכפי שכתבתי כבר למעלה- מביש.

סיכום- 2.4 מתוך 5
כאשר ירדנו מהמטוס אשתי האהובה אמרה לי את המשפט הבא: "עם כל הכבוד לאל על, זו הפעם האחרונה שאני טסה איתם".
אז מסתבר שטייסים איכותיים (ללא ספק), ביטחון מעל לכל ועיתון בעברית לא שווים את השירות, הנוחות והמחיר. המלצה שלי- עד שאל על ישפרו את מדד השירות והנוחות (עם המחיר אפשר להסתדר)- טוסו בחברות זרות. בחלק מן החברות הזרות ניתן לבקש אוכל כשר.

דירוג אל על באתרים שונים
  • SKYTRAX: אוכל (3\5), בידור (2\5), נוחות מושבים (3\5), שירות (3\5) תמורה בעבור מחיר (3\5)
  • AIRLINERATING: בטיחות (7\7), דירוג כללי (4\7)
כמובן, שישנם אתרים המדרגים את אל על גבוה יותר ופחות. חשוב לציין, לזכות אל על, כי בכל הקשור לבטיחות וביטחון, ניצבת היא בראש הרשימה.